Laatste rappel (factuur)

Het standaard ontwerp voor een rappelbrief kan op een eenvoudige manier omgezet worden naar een factuur die u eventueel als laatste rappel kunt sturen.

Vast bedrag per niet ingeleverd/kwijtgeraakt materiaal

Kiest u voor een vast bedrag per niet ingeleverd/kwijtgeraakt materiaal dan past u het volgende aan:

  1. Kies Aura UitleenAdministratie | Rapport ontwerpen | Rappelbrieven
  2. Kies het ontwerp dat u wilt aanpassen of maak een nieuw ontwerp
  3. Klik op de knop Wijzig ontwerp.



  1. Dubbelklik onder de oranje balk Group Header1 op het veld Boete. In de pop-up verandert u dit in Vervanging o.i.d.
  2. Dubbelklik onder de blauwe balk Gegevensstrook1 op het veld waar nu nog een formule staat (recht onder het veld wat u net hebt gewijzigd)
  3. U ziet de volgende formule in het Expressieveld:
    { Minimum( ItemsOverdue.DaysOverdue * ItemsOverdue.FeePerDay, 5.00 ) }
  4. Haal deze formule weg en typ hier het bedrag wat u per niet ingeleverd/kwijtgeraakt materiaal in rekening wil brengen (in het voorbeeld is dat 20,00)
  5. Klik op de knop OK.
  6. Dubbelklik in het veld rechts van Totaal.
  7. Pas hier de formule in het Expressieveld aan: 
    {Sum(20.00)}
  8. Klik op de knop OK.
  9. Haal eventueel de overige velden weg die u niet wenst te gebruiken (boete te late items, portokosten etc)
  10. Klik op de knop Bewaar Rapport.
  11. Kijk bij tabblad voorbeeld of de brief er goed uit ziet en, met name, of de bedragen en het totaalbedrag kloppen.


Daadwerkelijke prijs per niet ingeleverd/ kwijtgeraakt materiaal

In het geval dat u het bedrag wil rekenen wat bij Prijs in Exemplaarbeheer in is gevuld, herhaalt u de eerste 3 stappen hierboven



  1. Dubbelklik onder de oranje balk Group Header1 op het veld Boete. In de pop-up verandert u dit in Prijs o.i.d.
  2. Dubbelklik onder de blauwe balk Gegevensstrook1 op het veld waar nu nog een formule staat (recht onder het veld wat u net hebt gewijzigd)
  3. U gaat naar de Gegevens Kolom
  4. Kies uit het rijtje Price (Prijs)
  5. Klik op de knop OK.
  6. Dubbelklik in het veld rechts van Totaal.
  7. Pas hier de formule in het Expressieveld aan:
    {Sum(ItemsOverdue.Price)}
  8. Klik op de knop OK.
  9. Haal eventueel de overige velden weg die u niet wenst te gebruiken (boete te late items, portokosten etc)
  10. Klik op de knop Bewaar Rapport.
  11. Kijk bij tabblad voorbeeld of de brief er goed uit ziet en, met name, of de bedragen en het totaalbedrag kloppen.